March 02, 2009

Asset pertama saya







Selama saya bekerja seme gaji saya banyak pokus tok pemeli..saya nk pemeli saya idop senang sikit..coz pemeli saya bermula dr kesusahan..so bile saya dh kije saya sanggup jek buat pe tok diorg..coz mase saya study abah ngan mak saya banyak berkorban tok saya..mase mula2 saya start kije sebulan saya akan simpan seribu lam bank..Abah saya menasihati saya tok membeli rumah bg kesenangan saya tok mase depan..pada mulanye saya ingat nk beli rumah apartment jek..tetapi bile kenangkan abah saya dah nk pencen x kan diorg nk duduk kt apartment..mesti terasa bosan sbb x leh nk wat ektibiti pape..maklumla org tue katakan..mesti boring jek dok umah x de tanah ni..saya tahu abah kalo boleh nk duduk umah teres x kisah if satu tingkat pon sbb dh puas dr dulu duduk quarters= flat..so bile pencen diorg teringin duduk rumah atas tanah yg boleh diorg wat ektibiti menanam pokok munge...so saya ngan abah survey2 umah teres yg murah yg dekat2 ngan bandar jugak..agak lame gak le nk mencarik coz rege rumah teres mukan murah mase tu..so carik nye carik abah terbaca satu iklan kt surat kabo sal umah..so kitaorg gi opis company perumahan tu n wat survey..then dh nengok umah tu kt area mane n price bape..then lik umah decide ngan my mom..so seme setuju esoknye kitaorg gi terus buking n bayo down payment..utk deposit saya keluarkan seme wet simpanan saya begitu jugak ngan mak saya die kuokan wet epf die tok tambah deposit umah tu..x lame pastu bank lulus loan kitaorg....wet bulanan memang saya yg bayar coz memang atas nama saya..kirenye deposit umah mak yg bantu..masyeh mak..sampai la umah dah siap then bile abah pencen kitaorg satu pemeli pindah..memang agak berat gak le nk menanggung bulanan umah tu..tp demi mak ngan abah rase hepi saya sanggup jek..saya akan usahakan apa saja kalo diorg teringin pape..nk bg diorg merasa mende yg diorg x pernah rase pakai..bile lg nk balas jasa diorg kan..sbelom beli umah sempat le saya membeli kan abah henfon sbg hadiah ari jadi...tu pon abah menolak sbb rege henfon tu agak mahal bg die..tp saya cakap amik jek le abah..lg pon mase tu saya x de tanggungan...skarang ni gambo diatas le hasil titik peluh saya bekerja selama ni...alhamdulillah dapat gak saya tunaikan hasrat abah ngan mak..memang sbg anak sulung pompuan terasa lebih besar tanggungjawab kt pemeli..skarang ni setakat tu jek yg kak nor mampu buat tok abah ngan mak..makin bertambah asset saya slepas ade kete tok ulang alik gi kije..tp sayang saya x mampu nk membayo wet bulanan kete..so terpaksa le mak membayo wet kete...coz die memahami yg gaji anak die x cukup tok membayo kete walopun gaji mak kecik..tp demi anak ..mak sanggup jek..masyeh mak...kaknor terasa bersalah jek bile mak yg membayo..kalo boleh nk abah ngan mak berehat jek kt umah dh tue2 ni n bg wet bulanan jek..tp apakan daya anak mak lom mampu lg tok wat seme tu..niat tu memang dh de..harap2 niat kak nor tu nanti termakbul gak...aminnn

1 comment:

simplyME ;p said...

'cessE U're one impressive lady & & & I'm positively sure dat Ur parent r very proud 2 have a daughter lyk u..I'm elated 2 have known U.. big luvvv xxxhugzxxx =)